Wat je van Huub kunt leren. Zelfs als je niet van zijn muziek houdt.
Of hij iets aan carrièreplanning deed, vroeg Jeroen Pauw aan zanger Huub van der Lubbe van De Dijk. Nou nee, dat deden ze niet. Ze speelden. Soms veel, soms weinig. En als de nood aan de man was, doken ze de studio in voor wat nieuw werk.
Chill, denk ik.
Huub zakt nog wat verder onderuit in zijn stoel: “Of ik Spotify heb? Nee, joh. Wat moet ik met 40.000 nummers? Die kan ik toch niet allemaal luisteren. Ik draai een plaat, daar ben ik best lang zoet mee. Bovendien, iemand moet toch dichten en nieuw werk schrijven?”
Ik ga eens even verzitten. Wat een verademing, deze man. Mijn businessplannen en doelstellingen, allerlei prognoses en idealen schieten door mijn hoofd. Strategie, social media, netwerken, exposure. Want ik moet laten zien dat ik besta. Werken aan je business is minstens zo belangrijk als in je business.
Zeggen ze.
Hoe komt zo’n band als De Dijk dan weg met alleen doen wat ze het liefste doen?
Zijn ze zo steengoed, dat hun platen zichzelf verkopen? Dan is de oplossing even simpel als moeilijk: altijd steengoed zijn.
Maar er speelt nog iets mee: ze laten zich niet gek maken. Knap, want er wordt anno nu aan je getrokken. En hoe. Heb jij je korte- en langetermijnstrategie al op orde? Haal je je omzet deze maand? Post je wel regelmatig je successen? Niet vergeten, volhouden. Ben je inmiddels op instagram alive and kicking? Ze halen je in hoor, de jonge garde. Post, post, post en volg, laat je volgen. Like en deel.
Geheime Google weetjes
Hier, een lijst met verborgen Google tricks die echt niemand weet. Denk om je ranking, hè? Link je nu naar een ander platform? Kind toch. Dat wordt afgestraft, let op mijn woorden. Angstvallig zie je je concurrent weer voorbij razen. Met zijn successen, uiteraard. Wacht even, onderneem jij nou nóg niet high-end?
De Dijk heeft daar geen last van. Die spelen. Die maken, die scheppen, die creëren. En die spelen weer. En of je ervan houdt of niet, hun muziek is echt. Dat hoor je. Geen na-aperij. Schuilt daarin het succes?
Hard werken
Ze werken hard, maar blijven dichtbij zichzelf. Maken alleen wat zij de moeite waard vinden, zonder als een kip zonder kop achter de trends aan te jagen. Ik blijf nog even in de muziek. In een documentaire over ABBA, laat de popgroep weten nooit naar Londen te zijn verhuisd om verschoond te blijven van invloeden van de poptrends aldaar. Ze kozen hun eigen richting. En we weten waar dat toe leidde, onder andere naar money money money.
Ik wil zijn als Huub. Als ABBA. Het is alweer bijna februari, maar ik kies alsnog twee goede voornemens voor 2020. De eerste is steengoed zijn. De tweede is me niet gek laten maken. Het zou me niet verbazen als daar mooie dingen uitkomen. Origineel en authentiek.
Eigenlijk zoals De Dijk op hun laatste single zingt: laat ze maar denken, laat ze maar kletsen. Iets dat zo goed voelt, kan toch niet fout zijn. Dat moet zo zijn.