Waarom beeld belangrijk is… maar de tekst je moet verrassen
-Ik denk dat het wel goed komt met mijn spreekbeurt.
Hoezo?
-Ik heb een plan.
Het was een gouden greep. Steevast scoorde ik een zes min voor mijn spreekbeurt op de basisschool.
Je praat veel te zacht.
Maar dit keer stemde de hele klas voor een acht. Dat kwam niet door mijn storytelling over kippen. Nee, dat kwam door drie goudgele kuikens die ik na afloop uit een doos tilde.
Mijn klasgenoten vielen als een blok voor de donzen bollen.
Maar wacht even. Met alleen die minikippen was ik er niet gekomen. Zonder tekst geen context. Kijk maar eens naar de World Press Photo. Indrukwekkende beelden. Maar wat is het? Waar? Wat is er aan de hand?
Een aap in een jurk
Op een willekeurige foto uit de serie van 2018 knielt een man bij een aap in een jurk. Ze zijn verbonden door een soort slang. Een infuus? Zonder tekst, weet je niet waar je naar kijkt. Pas als je leest dat het de Japanse sneeuwaap is, die gewassen van het platteland eet en daardoor gewend raakt aan mensen, snap je de clou. Mensen trainen de tamme apen inmiddels voor de entertainmentindustrie.
Kijk je nu nog een keer naar de apenkop, dan is het bijna eng.
Niet de foto roept emotie op, maar de duiding ervan.
Daarom is tekst in de lead. Die zorgt dat je snapt wat je ziet. De combinatie emotioneert, enthousiasmeert, ontroert of verontwaardigt. Geeft je inzicht, kennis of maakt je aan het lachen.
Veel mensen zijn zich daar niet van bewust. Ik denk aan ondernemers die een gloednieuwe website of brochure lanceren. Dan zie ik een piekfijn design, een look & feel om je vingers bij af te likken, hoge kwaliteit foto’s, maar de teksten? Dat was de sluitpost.
Mag ik even?
- Ze bestaan al sinds de oertijd
- Doodnormale waarden staan ineens ‘hoog in het vaandel’
- Kwaliteit ook
- Maatwerk, eeuwig maatwerk
- Ze ontzorgen
- Het gaat over ik, ik, ik, wij, wij, wij, ons, ons, ons
Waar is de ondernemer die met meer lef durft te communiceren?
- De timmerman die toegeeft ook zijn kaas in krullen te schaven (Het zit in zijn natuur)
- De coach die niet aan nazorg doet (Goed is goed)
- De consultant die vertelt flink aan de prijs te zijn (Ik ben geen aap, dus je betaalt me geen noten)
Ik zou zeggen: begin nou eens met de tekst. Wat je business ook is. Laat je publiek begrijpen wat je doet en waarom jij anders bent dan de rest. Geef vervolgens het oog wat. Tover gerust die kuikens uit die doos, maar verras vooral met je kippenverhaal.
Tien tegen een dat je de aandacht vangt.
PS Kippen knipperen met hun ooglid van onder naar boven, wist je dat?