Alles draait om imago en connecties

 In Blog

“Hoe ik teksten schrijf? Blowen, rode ogen als een tomaat. Ik zet de beat aan, ik ga bouncen en dan dingen zeggen op de beat. En dan kill je het.” 

Zo doe je dat dus, volgens hiphopper Jacin Trill in de NOS-documentaire Zo word je een bekende rapper. 

Hoppa. In 10 minuten een tekst. Is dat nou zo moeilijk?

Clout

Dan komt de aap uit de mouw. Niet de goede muziek of tekst maakt de 20-jarige Jacin een ster. Imago en connecties, dát zijn de factoren die zijn succes bepalen. En clout. Een ander woord voor aandacht, voor de generatiegenoten onder mij.

Fascinerend. Want waar blijf jij dan in het verhaal, Jacin? Als persoonlijkheid, als leuke vent? Wat vind jij nou echt een goede beat, welk verhaal wil je de wereld vertellen? Ik heb het in dat halve uur niet kunnen ontdekken. Ik voelde alleen de druk van de buitenwereld op jou. Of klink ik nu als een ouwe tante?

Parasieten

Ik luister verbaasd naar de werking van de marketingmachine. Mensen worden merken, en merken zoeken mensen die merken zijn, om weer mee te liften op hun succes. En dan zijn er de cloutchasers, de parasieten die profiteren van de aandacht zonder enige eigen verdiensten. Maar wie jij precies bent? Niet interessant. Zolang je maar miljoenen streams en views hebt, dán zijn de merkenlabels geïnteresseerd.

Als na de zomer de clout bij Jacin wat inzakt, is hij een piessie bang. Statistieken tonen hem exact hoeveel streams hij pakt. Per seconde, per minuut, per week, per maand. De doelstellingen staan op een miljoen, maar als je er maar 200.000 ziet, hoe gek word je dan?

Berenrugzak

In november treedt de rapper op in Paradiso. In hoody en met een berenrugzakje om, ontvangt een gouden plaat. Hij is blij, maar zonder vertrouwen in de toekomst. De ene dag ben je alles, de volgende dag niets. Dit is de zwaarste job die ik ooit had. 

Eigenheid

Wat ik Jacin gun is eigenheid. Mogen maken wat hij mooi vindt. De streams, views, likes en overige lege hulzen in de prullenbak gooien. Als je vanuit je eigen overtuiging en waarden iets nastreeft, volgt de erkenning vanzelf. Niet van vluchtige golddiggers, niet van volgers die als kuddedieren van de ene hype naar de ander fladderen, maar de erkenning van echte fans, voor de lange termijn. Omdat zij je waarderen om wat jij maakt, om wie jij bent en waar jij voor staat.

Iedereen loevt clout

Trouw blijven aan jezelf, dat geldt niet alleen voor muzikanten. Dat geldt ook voor jou en mij. In je leven, in je werk. Gedreven door interne motivatie, in plaats van door externe krachten. Keuzes maken. Met wie werk jij graag samen, met wie niet? Waar klopt jouw hart sneller van, wat laat je koud? Dat kost tijd, geduld en inzicht.

Als je daaraan bouwt, zijn je klanten en opdrachtgevers blijvers. Omdat ze je kiezen vanwege jouw kwaliteiten. Jij raffelt niet met 10 minuten je rap af. Maar levert met aandacht goed materiaal, waardevolle diensten. Dan volgt succes vanzelf. En dat is zeker belangrijk. Want daarin heeft Jacin absoluut gelijk: iedereen loevt clout.

Zelfs een ouwe tante.

Wilma van Rooijen | www.tekstnuance.nl

T 06-232712878

Als ghostblogger blog ik voor ondernemers. Onder eigen titel publiceren zij deze blogs waarin ze specifieke, vakgerichte kennis en expertise delen. Met als doel: bouwen aan hun autoriteit, bouwen aan vertrouwen.

 

Start typing and press Enter to search